Vi jobber hver dag med å gjøre livet enklere for våre 53 000 medlemmer: Gjennom å bygge og forvalte gode boliger, tilby nyttige tjenester, bonuser og rabatter og ved å utvikle morgendagens bomiljø og -opplevelser. Siden starten i 1946 har vi bygget mer enn 13 000 hjem. I dag forvalter Bate 26 000 boliger i regionen.
Vi styrker nå vår avdeling økonomi og virksomhetsstyring og søker etter en dyktig og engasjert Business Controller. I rollen vil du jobbe i tett samspill med selskapets avdelinger og ha en sentral rolle i videreføringen og utvikling av analyse, rapportering og prognoseverktøy. Er du rå på å omsette tall til innsikt, elsker å jobbe tett med alle deler av organisasjonen, ha ansvar for analyser og rapportering og bidra til den perfekte balanse mellom kvalitet, kultur og lønnsomhet? Da ønsker vi å bli bedre kjent med deg!
Arbeidsoppgavene for business controller består hovedsakelig av;
- Rapportering og oppfølging av relevante KPI'er samt videreutvikling etter behov
- Være økonomisk rådgiver/sparringspartner
- Aktivt bidra til effektivisering gjennom kontinuerlig forbedring av analyseverktøy og digitalisering
- Forbedre prosesser med formål å effektivisere selskapets daglige drift
- Bistå ved utarbeidelse av diverse beslutningsmateriale til ledergruppen
- Delta aktivt i prosjekter
- Faglig sparringspartner for ressurser både oppover og nedover i organisasjonen
- Utarbeide businesscase og andre analyser for å optimalisere lønnsomheten til forretningsområdet
- Bistå i prosjekter og fellesoppgaver på tvers av selskapet som tilfaller Økonomi og virksomhetsstyrings seksjonen.
- Videreutvikle selskapets bruk av innsikt og analyse, spesielt gjennom bidrag til videreutvikling av dashboard/rapporter/analyser i Power BI
Kvalifikasjoner:
- Høyere økonomisk utdannelse på masternivå.
- Erfaring som Business Controller, konsulent, analytiker, revisor eller andre tilsvarende stillinger.
- Erfaring og/eller interesse for innsikt/analyse og bruk av Power BI eller tilsvarende verktøy er ønskelig
- Erfaring med lønnsomhetsvurdering, budsjettering, prognoser og formidling av tall og analyser til «ikke-økonomer»
- Strategisk og forretningsmessig orientert.
- Inngående systemforståelse og teknisk innsikt
- God forståelse av regnskap/konsernregnskap
- Erfaring fra eiendomsrelatert virksomhet er en fordel, men er ikke et krav
Egenskaper:
- Du motiveres av å skape verdi for andre gjennom bunnsolide analyser.
- Du er nysgjerrig, endringsvillig, serviceorientert og positiv, i tillegg er du ambisiøs, med stor arbeidskapasitet.
- Du har en sterk formidlingsevne, nøyaktig og strukturert, og liker å ta ansvar.
- Du er forretningsorientert, med gode samarbeidsevner. Stor interesse for faget og liker å dele din kunnskap på en forståelig måte.
- Du evner å sikre høy kvalitet på leveransene, jobber selvstendig og trives med en hektisk hverdag.
- Du bør være fleksibel, effektiv og pragmatisk og ikke la deg stresse av at uken sjelden blir som planlagt.