Virke skal være en synlig og tydelig hovedorganisasjon for handels- og tjenestenæringene, og den mest troverdige leverandøren av relevante tjenester og produkter. Som direktør kommunikasjon og marked skal du gjennom integrert kommunikasjon sikre riktig strategisk posisjonering av Virke - for økt kjennskap, synlighet og gjennomslagskraft for målgruppen. Du vil ha ansvar for at Virke lykkes med sitt strategiske markeds- og kommunikasjonsarbeid. Stillingen rapporterer til administrerende direktør og sitter i Virke sitt lederteam.
Ansvars- og arbeidsoppgaver
- Utvikling og forvaltning av Virkes markeds- og kommunikasjonsstrategi basert på overordnet målsetning og sikre at all kommunikasjon og markedsarbeid er knyttet opp til denne
- Lede på en måte som skaper ett felles lag / "ett Virke"
- Ansvar for en samlende integrert kommunikasjon; sikre godt samspill med resten av organisasjonen og skape forståelse for hvordan Virke bør jobbe med kommunikasjon/markedsarbeid internt
- Skape økt forståelse og kunnskap i organisasjonen om hvordan markeds- og kommunikasjonseffekter kan måles og hvordan påvirkningstiltak skal planlegges
- Utvikle Virkes ferdigheter knyttet til suksessfull planlegging av helhetlige tiltak innen kommunikasjons- og markedsområdet
- Overordnet ansvar for alle Virkes kommunikasjonskanaler
- Overordnet ansvar for verving av medlemskap, og salg av produkter og tjenester
- Utvikle og sikre leveranse av tjenester og produkter som medlemmene etterspør og ansvar for å skape inntekter for kommersielle tjenester
- Sikre at Virke utvikler seg i takt med den nye informasjons- og medievirkeligheten
- Samarbeide på tvers av organisasjonen for å sikre en strategisk samlet kommunikasjon; sikre en helhetlig kommunikasjonsplattform
- Sikre god strategisk kommunikasjonsrådgivning opp mot administrerende direktør og andre som uttaler seg på vegne av Virke
- Utvikle en analysedrevet kommunikasjons- og markedsenhet og sikre analyse- og innsiktsprosesser for målrealisering
Kvalifikasjoner
- Høyere relevant utdanning
- Relevant ledererfaring fra lignende arbeid
- Forståelse og innsikt i samfunnsdebatten, politikk og trepartssamarbeidet
- Evne til å tenke politisk og strategisk rundt kommunikasjonsarbeid
- Erfaring med integrert kommunikasjon, herunder suksessfull planlegging av helhetlige tiltak i kommunikasjon
- Kunnskap om hvordan effekter kan måles og hvordan påvirkningstiltak kan planlegges
Egenskaper
- Strategisk tilnæring til oppgaver og evner å formulere tydelige strategier og konsepter
- Tydelig kommersiell legning og teft
- Kommuniserer proaktivt og tydelig, gir klar retning og motiverer medarbeidere
- Effektiv relasjonsbygger på tvers av organisasjonen
- Tydelig lagbygger, viser interesse og støtte, samtidig som man stiller krav
- Analysedrevet
- Drevet av å skape og tenke nytt, se på nye fremgangsmåter og innsikt for stadig forbedring